Hekkende lappuggler

Året 2018 ble jeg plutselig mer Naturfotograf enn hva jeg hadde sett for meg.

Men nytt kamerautstyr kom iveren tilbake, og det var på tide og prøve nye motiver .

Det startet i Januar da jeg drog til sverige for å besøke min mor og far , tilfeldigvis har de bosatt seg midt i de værmlandske skoger hvor Elg og Rådyr er et mer vanlig syn enn mennesker .. Min mor fortalte at en kveld på sensommeren 2017 satt hun med venner på terassen å nøt kveldsolen , det var da hun fikk øye på et relativt stort kattedyr , det var gaupå som tittet innom fra skogholtet knappe 50meter unna .. Gaupå vandrer langs Rådyrtråkket bak huset til mor , det er enorme mengder med rådyr å Elg akkurat her så det er naturlig for rovdyrene å holde seg i nærheten 🙂

Jeg var litt skeptisk til mor sine observasjoner til og begynne med , men etter noen uker så ble gaupå sett igjen på samme sted , den dukker bare opp på steinberget mellom træra å titter nysjerrig ned på huset som forøvrig har løsgående høner i hagen .. Hønene har ikke blitt angrepet av hverken rev eller gaupe til nå , selv om reven lusker i skogene der så holder den seg unna mors høner , det forteller meg at den allerede har god tilgang på mat å dermed ikke trenger å komme nærmere menneskene .. Dette trigget meg veldig å jeg startet i januar med å utforske området i dyp snø , det tok meg 5 minutt før jeg så mitt første gaupespor , ilag med revespor å rådyspor å Elgspor ..Manglet bare bjørn å Ulv nå 🙂

Etter noen dagers sporing fant jeg et kadaver tatt av gaupe , så jeg ringte en kompis i norge og betrodde meg til han om mine observasjoner , han kastet seg i bilen å var fremme et lite døgn seinere ..Vi monterte viltkameraer å fanget 2 gauper med en gang 🙂 Nå fikk vi blod på tann , men det virket som om vi var avslørt av gaupene for de forsvant etter at vi fikk dem på kamera ..

Vi holdt det gående hele vintern , vi sporet en ulveflokk en liten periode , vi var rett bak dem å kunne høre de nydelige ulvehylene .. Men de forsvant også ! Etterhvert som tiden gjekk forsvant snøen å de fleste spor var borte , vi kjørte rundt i et naturreservat hvor grusveiene er overalt i håp om finne Ulv .. Fra januar til Juni holdt vi oss i samme område uten og finne ulv eller gaupe , men under veis i april/mai fant vi da en hekkende lappuggle i en bjørkestubbe langs en av disse grusveiene , så her ble vi fort enige om at dette måtte vi få med oss .. Vi rigget opp en camp ca 3 km unna og hadde lett tilgang til ugglene .. totalt ble det født 3 unger , hvor 2 av dem mest sannsynlig ble påkjørt av intetanende bilister 😦

Vi fulgte hekkeprosessen ilag med flere svenske naturfotografer over en periode på 2 måneder ..

Jeg må si at etter disse opplevelsene har jeg ikke klart å slutte å tenke på uggler og naturens egne beboere ..Jeg er blitt besatt !

Gleder meg til og fortsette dette livet som en » Hobby Naturfotograf » , forhåpentligvis får jeg bilder av både Ulv å gaupe i årene som kommer 🙂

 

Kos dere med Lappuggle bildene å legg gjerne i en kommentar 🙂

 

Publisert av lundefluen

I am a Flyfishing photographer , ambassador for Blue Halo fiberglass rods, custom made by Markus Haldin .

Kommenter innlegget