Hemmligtjønna 

I flere måneder har jeg fisket hardt nå.

Det startet i «Govannet» utenfor Haugesund i mars/April , ørreten beitet på mygg i overflaten og ga meg en sult etter mer enn hva tilfellet var der å da .. Myggfiske er særdeles vanskelig da myggen klekker i hopetall å i sinnsykt varierte størrelser, samtidig som ørreten kan bli selektiv på str .. Jeg brukte disse månedene til og fotografere mer enn jeg fisket , jeg fotograferte myggkastende fluefiskere i strålende vakker natur .

Dette var starten på sesongen, en meget god start føltes det ut som ..

Ettehvert kunne vi bevege oss i flere farvann, en liten «Engelsk lignende kalkelv» stod på menyen 17 mai , Jeg å Stian rennestraum gledet oss til å kunne fiske i rennende vann igjen å fløy innover dalstrøka med stor optimisme.. 

Vi kler oss på nasjonaldagen

17 mai dressen er på

Det klekket smått , tålmodigheten ble satt på prøve.

Tålmodighet på 17 mai

Selv om fisket denne dagen var så som så, så fikk fisket opp noen småfine ørreter på driftende fluer ..

Vi nærmer oss nå juni å jeg tar årets første tur i godelven lenger øst , det er heller ikke her optimale forhold , klekkingene er igang sånn smått , men vannstanden er for høy til at vakfesten er igang ..

Fredrik speider etter vakende ørret

Fredrik speider etter vakende ørret

Fredriks

Fredriks «Blue Halo» glinser i vannet

Fredriks

Fredriks «Blue Halo» glinser i vannet

Det var først på sankthanshelgen det løsnet , jeg hadde med meg Blue halo glassfiberstangen å vandret langs elven i pøsregn å lavt skydekke ..Jeg oppdaget sporenstreks at det klekket store mengder baetis å Aurivilli, nå gjaldt det bare å finne en fin fisk.. 

Det vaket mindre enn jeg forutså , men etter et par hundre meters gange fant jeg en steady fisk ute i strømmen, umulig å forutse størrelsen på den , men vakmønsteret var va jeg såg etter ..

Jeg måtte vade, så jeg vadet ut de meterne jeg behøvde et godt stykke nedenfor å vandret forsiktig opp mot fisken , ca 20m nedenfor stoppet jeg å ventet ca 1 minutt for å se om den endret vakmønster å om den hadde avslørt meg ..Den vaket som om ingenting hadde forandret seg å jeg kastet flua 2 stanglengder oppfor fisken , etter 2 sekunder ser jeg fisken rulle over flua mi å jeg har fast fisk ..etter 5 minutt med intens kjøring på det som må være verdens gøyeste 5r stang ligger den i håven ..

Dagens første, å årets største 😍

Dagens første, å årets største 😍

67cm ørret på en 8fots blue halo 😍

67cm ørret på en 8fots blue halo 😍

Jeg ble lettere sjokkert da jeg forstod størrelsen var såpass, håven var for liten 😉

Etterhvert så måtte jeg videre , jeg vandret fornøyd 200m oppstrøms før jeg fant en ny steady fisk , men denne stod midtstrømms i en renne på brekket ..Jeg kastet et langt kast på 25m , mendet som en gal, å plassk så tok den helt nederst på brekket med backingen allerede ute ..Jeg hadde gjort et perfekt tilslag , noe som er vanskelig med så mye snøre ute ..

Fisken lå til slutt i håven å målte 55cm 😁

Dette ble forøvrig min siste dag i elva dette året , jeg var mettet å ville til fjells .

Jeg tok meg 14 dagers fiskefri etter dette å nøt dagene med min kjære .

Ettehvert kom fiskelysten tilbake og jeg vandret til fjells , først til fjellvannet hvot jeg hadde stor suksess i fjor , her var jeg fredag til søndag uten det helt store ..det blåste nordavind å fisken var fraværende. 

Jeg pakket teltet å drog nedover til Sauda, dagen etter drog jeg opp til et lite tjern på 850moh hvor jeg hadde satt ut no fisk noen år tidligere , jeg hadde høye skuldre å var meget spent på hvordan fisken hadde utviklet seg , om den hadde overlevd ..

Jeg satte meg på en høyde hvor jeg hadde oversikt over hele tjønnet, jeg observere store stripende vårfluer , å etter noen minutter ser jeg det første vaket ..

Hemmligtjønna

Hemmligtjønna

Etterhvert som jeg hadde sittet å sett på vannet som låg blikkstille, kunne jeg konstatere et vakmønster det gikk an å fiske på ..for meg så det ut som at det var 7-8 fisk som var i vakmodus, noe sporadisk men likevel ganske forutsigbart ..Jeg tok fluestangen å satt på en paramygg i str 18 , grunnen til det var at det ble ikke tatt te vårfluer utpå her akkurat nå ..det var typiske myggvak langs torvkanten på motsatt side ..Jeg fant en posisjon å la flua 2 m utenfor torvkanten, der lå flua i 3-4 minutt før vannskorpa brøt stillheten å jeg gjorde et kontrollert tilslag, fisken satt og gjorde et vanvittig utras i det lille tjernet .

Jeg fikk den i håven , og uten å måle den så anslår jeg den til å være rundt 50cm .

Prikkefant

Prikkefant

Med den enorme halen forstår jeg utraset

Med den enorme halen forstår jeg utraset


Jeg hadde sluppet ut mellom 25 å 40 ørret et par år tidligere, alle de var på ca 25 – 30 cm , noen var gjerne litt større .. jeg tok disse dagene ca 10 fisk i håven , hvor de fleste lå tett opp under kiloen ..


De fikk alle svømme videre etter å ha blitt undersøkt

De fikk alle svømme videre etter å ha blitt undersøkt


Etter 3 dager aleine fikk jeg besøk fra Sørlandets kronede ørretkonge, Trond Kjærstad.. En fabelaktig kar med godt sørlandshumør å 50 år gammle lår , det var disse lårene eg var spent på om ville klare å holde følge oppover vestlandsfjella, noe de klarte uten problemer 🤔😉

Trond ble desverre den første sørlendingen som dro derifra uten å få kilosfisk, derimot fikk han se når lundefluen lurte en 😁

Dette ble min siste dag for nå , neste tur håper eg kommer neste uke..

Trond Kjærstad i ukjent terreng

Trond Kjærstad i ukjent terreng

Lundefluen snappet fisken til Trond..foto tatt av Trond Kjærstad

Lundefluen snappet fisken til Trond..foto tatt av Trond Kjærstad

Foto cred, Trond Kjærstad.

Foto cred, Trond Kjærstad.

Foto , Trond Kjærstad

Foto , Trond Kjærstad

Foto , Trond Kjærstad

Foto , Trond Kjærstad

Legg att eit svar

