En fluefiskerinne fra hardanger

Jeanett brudeseth bersaas fra Odda er en ung dame i sin beste alder , hun har fisket med sluk i forskjellige varianter i alle år og må sies og være over snittet intressert i alt som har med fiske å gjøre . I tillegg til fiske så har hun en idrettsakarriere bak seg , noe en forstår så fort man treffer henne , hun har et mestringsinstinkt som bare er helt unikt .

Jeg skal ikke gå inn i detaljer om hvordan vi ble obs på hverandre , men jeg var og besøkte henne i vår og vi fisket litt å ble bedre kjent!

Hun har en Instagram konto som huser 13.5 tusen følgere «@jeanett_bersaas» , og i tillegg har hun en blogg  Jeanette fishin blog  , besøk gjerne den 🙂

_A_H0310-2

Tidlig vår i Odda , men det var såpass at fingrene måtte tines 🙂

Jeanett er som sagt utrolig intressert , nå vil hun lære seg fluefiske .

For et par helger siden var hun i haugesund å ble med oss ut til govannet , 3 fanatiske fluefiskemannfolk som i tillegg er fanatiske til tørrfluefiske , dette går enten veien eller så går det rett til helvette tenkte eg ..Enten får hun mersmak , ellers så blir hun dypvannsfisker på heltid 🙂

Uansett , når jeg var i Odda så fikk hun kastet litt for første gang , dog uten flue ( Hms ) , jeg så med engang at dette ville hun få til ganske fort om hun bare kastet litt inni mellom frem til sommeren kom .Vi har jo planlagt å dra på fjellturer ilag til sommeren i det lokale fjellet mellom Sauda å Odda , i våre trakter.Hadde håpet at fluekastingen da var såpass at vi slapp å ta med slukstengene for å få fisket .

Hun er ikke helt i mål enda med kastingen , men atter en gang håper jeg at hun tørrtrener litt mellom fjella i hardanger slik at hun kan overaske meg når vi møtes neste gang .

Turen til Govannet handlet nok ikke så mye om å få fisk , men mer om å få et innblikk i miljøet våres , samt få litt mer instruksjon bak kastingen og valg av fluer .

jeany-7

Jeanett med flotte bue på snøret

Når sant skal sies , så følte jeg meg litt ond som plasserte henne på en hengemyr med uttalige meter med siv i vannkanten , denne måtte hun kaste over samtidig som hun måtte klare å dra opp snøret uten å henge fast i sivkanten 🙂 Det gjekk overaskende bra for å være hennes første gang med flue på fortommen .

jeany-10

Litt lettere terreng denne gang 🙂

Vi tok turen inn i det andre vannet , litt bedre for både baksleng å fremsleng på denne plassen .

Fisken drev å vaket rundt henne her å hun ble helt tydelig litt stresset og ufokusert på det hun skulle , nemlig kaste trene 🙂

Etter et par timer med kasting så jeg klar forbedring i både baksleng å fremsleng , nå må hun bare fortsette å bygge på dette tynne grunnlaget jeg har gitt henne , mine instruktørevner er begrensede , tålmodighet å pedagogiske evner er noe jeg ikke eier.

Etterhvert kom mørket sigende og vi beveget oss bort til gapahuken , mannfolka fyrte opp bål å fant frem drikkevarer.Det manglet ikke på god stemning og glassene med det ene å det andre ble tilbydt 🙂

jeany-3

I gapahuken har vi det sosialt , praten sitter løst 🙂

Klokken ble vel rundt midnatt før kjetil å Jeanett tok turen hjem igjen , mens jeg, Stian og Hilmar fortsatte natten i gapahuken .

Om et par uker har jeg å Jeanett planer om å ta årets første fjelltur ilag , med telt å fluestenger håper jeg vi får en fin tur i noenlunde fint vær 🙂 Kanskje vi tilogmed får en fisk på land 🙂

Det er bare å trykke på «Follow» knappen å vente på neste innlegg 🙂

Legg gjerne igjen en hilsen her på i kommentarfeltet slik at vi ser at dere leser 🙂

Mvh

Fredrik Lunde Svendsen

Legg att eit svar

