Da ørreten våknet

Jeg våkner i en liten hytte , lufta er tett og jeg siger ut av sengen å beveger meg mot utgangsdøren for å få luft .

I det jeg åpner døren er været ute ganske bra , vindstille å pittelitt tåke .

Jeg setter meg i stolen ute på terrassen å slurper i meg en kopp kaffe i bare boxershortsen! 

Det er en fin temperatur , klokka er bare 08.00 å jeg føler ingen behov for å kle meg.

Jeg bor helt ved elvebredden å  plassere stolen slik at jeg har utsikt over strekket , ikke en krusning på vannet .. Kjenner fort at forventningene til denne dagen stiger , vi er godt ute i juni måned og ting bør jo begynne å skje .

Jeg er på kaffekopp nr 2 .

Jeg ser et gjerde som går ut i elva , ca 2 meter ut . Det lager en veldig fin matstrøm. Mens jeg studerer strømmen å ser etter insekter legger jeg merke til at det faktisk klekker smått med døgnfluer , det kommer nå ca 3-4 stk i minuttet og antallet øker bare på etterhvert som eg ser .

Lenger oppe ser jeg konturen av vakringer , jeg flytter fokus å stirrer oppover til tårene kommer . 

Helt ut av det blå kommer det opp en ørret rett nedenfor gjerdestolpen, det var et supvak men vanskelig å bedømme størrelsen på fisken .

Det går 2 minutt så er det et nytt vak på samme plass , så vaker den 3-4 ganger rett etter hverandre og jeg begynner å stresse .

Jeg sier til meg sjøl at nå skal jeg ikke stresse meg opp , jeg skal la den stå å vake litt å se om den velger samme type insekt eller om den tar alt .

Jeg legger merke til at det kommer både steinfluer å døgnfluer å mygg ,og det er faktisk steinfluene den spiser slik det ser ut nå .

Jeg tar opp flueboksen og evaluere steinflue imitasjonene mine , der finner jeg et monster jeg bandt i vinter som vekker troa i meg .En variant av dyret bundet på foam og hanehackle , enkel flue som bør flyte høyt og godt .

13346177_10156910649845304_7376611977043312194_o

«Lundefluen» har eg kalt denne steinflue/vårflue imitasjonen

 

 

 

 

 

Jeg fisker med en 2 delt «Kingfisher Black spider» i klasse 5-6 , 80/90 talls stang som er helt fantastisk .

Slenger på ny fortom , 2.5 stanglengde med 6X i enden.

Kryper frem til vannkanten , sitter på knæra å venter på neste vak med fluen klar til kast .

Mens jeg sitter der begynner jeg å stresse , hodet rister ukontrollert i påvente av vak .

Der kom vaket , denne gangen 1 meter oppforbi gjerde.

Jeg drar ut snøret å starter å kaste lett , jeg må ha 15 meter med snøre ute rekner jeg meg frem til , første kastet blir en meter for kort og jeg frykter at jeg skremte den .

Flua flyter nå nedstrøms 4-5 meter før jeg løfter stanga å kaster et nytt kast , denne gangen litt lenger .Flua flyter fint , den følger strømmen forbi gjerdet, og der ser jeg en nydelig ørret komme  opp å ruller seg over «Lundefluen» , jeg skvetter til og gjør et tilslag .

Fast fisk , den spandere et utras å vil midtsrøms .

Jeg får omsider pressa den inn mot grunna igjen å plassere den i håven 🙂 Yess , endelig er vi i gang 🙂 Lundefluen levere 🙂

13335764_10156910649770304_2911967243428450377_n

49cm Ørret

Jeg er fornøyd med dagens start  , første fisk i håven før klokka  10 lover bra .

Jeg går tilbake til hytta og spiser frokost .

13692516_10157073569230304_8122609685693135688_n

Etter frokosten endret været seg til ordentlig vestlandsvær , helt som normalt kom det både vind å regn og fisket ble kortvarig , jaggu glad jeg fikk med meg det som skjedde tidligere i dag 🙂 Resten av dagen blåste bort å jeg vandret elvelangs hele dagen uten å finne fisk .

Men i mårra ser jeg at værmeldingen lover bra .

 

Jeg fortsette å blogge , hele denne 4 ukers turen skal med , å høyfjellsturen eg hadde i august som årets høydare kommer også etterhvert …så stay tuned å følg med 🙂

Legg gjerne igjen en hilsen i kommentarfeltet 🙂

 

Legg att eit svar

