Vestlandets Ørret Eldorado

Et litt sent blogginnlegg er ofte bedre enn ingen blogginnlegg er mitt nye motto .

Har ikke tid til og sitte inne og blogge midt i fiskesesongen , å noe må man ha å gjøre i vinterhalvåret også 🙂

Vi tar en titt på fjorårssesongen i mitt hjemfylke 🙂

1 Mai starter vi med å få tilgang til årets fiskekort i «Goelva,» stort mer enn det skjer det ikke før vi er godt ute i juni , da kan det komme en å annen fin dag med sporadiske vak etter sjeldne døgnfluer .

Vi ankommer elva en regnfull dag i juni , det er kaldt , grått å det veldig vått .

Turen går opp til Campingen der vi får oss en hytte , vi rigger utstyret å marsjere ned mot de sikreste plassene hvor fisken  oftest viser seg tidlig i sesongen ..

Vi sitter i gresset å speider , vi er ivrige å hallusinere .

Det går timer etter timer , ikke et vak å se , ikke et insekt på vannet . Jeg kjenner frustrasjonen kommer sigende over skuldra enda jeg vet at slik som dette er det hvert år jeg er her på denne tiden , elva holder 7 grader å det er relativt mye vann .

Helt ut av det blå ser jeg en liten ring i utkanten av en sidestrøm , var det en fisk ?

Jeg kjenner skuldrene bygger høyde , hendene skjelver å hodet rister..Var det en ørret eller var det atter en hallis ?

Det har stoppet å regne , solen titter frem å elva er blank .

Jeg ser noen steinfluer , helt sorte som svermer rundt meg .

Jeg har blikket rettet mot enden på strømkanten , å der kommer det en finne opp , den er gedigen , 5-6 kg anslår jeg .

Det er ingen hemmelighet blant oss som fisker her at akkurat her går det noen enorme ørreter , men de står ofte midtstrøms og er umulige å få til å ta , å tar de raser de ned-strøms å ryker våre relativt enkle fortomsspisser som ofte er 0.12mm.

Men uansett , helt plutselig starter det en liten vakorgie. På et relativt trangt område vaker det nå 4-5 fisk, alle 2kg+. De «suuper» og de ruller, og de vet nøyaktig hva de vil ha. Alt utenom mine fluer! Dette er da også helt forbasket normalt. Fisken her er så sykt sær og vanskelig at det skal være noe helt utenom det vanlige for å få den til å ta.

Vi diskutere samtidig som vi river av oss det siste vi har av hår. Jeg har servert mine deiligste imitasjoner med perfekte flyt, men den vil absolutt ikke! Den tar insektet ved siden av, eller den som kommer rett bak. Frustrasjonen blir så sterk at neste kast vurdere jeg å kaste hele stangen i håp om slå knockout på en av de .

Etterhvert som tiden går og jeg får roet ned , begynner jeg og tenke litt mer taktisk , litt mer tålmodighet er ofte nøkkelen i slike situasjoner.

Jeg spør meg sjøl om hva som kan vær grunnen til at fisken velger bort mine fluer , er det fluene , er det presentasjonen eller er det fortommen ?

Fortommen kan være for kort , for tykk, eller kanskje sollyset gjør fortommen synlig .

Jeg klarer ikke finne ut av det denne dagen , slaget er tapt!

Noen ganger vil man oppleve slike stunder , det er utrolig spennende mens det pågår , du har hele tiden troa på at den tar på neste flyt , men så gjør den ikke det denne dagen.

Klokka er rundt 18 , og fisken har tatt kveld , det gjør vi også å tar fatt på beina å drar tilbake til hytta.

Tilbake på hytta henger vi vadere til tørk og lager oss mat , jeg åpner en kald og velfortjent Hansa premium å ser allerede for meg morgendagens fiske 🙂

Legg att eit svar

