Fisketur på det Lokale Høyfjellet !

Mandags ettermiddag satte rasstløsheten igang en plan, jeg måtte komme meg ut i det fri .

Rundt 18.00 fikk jeg ideen av Rolf selvik, hvorfor ikke ta en tur over Ravnafjell og inn mot Storavann, eneste hinder var og komme seg opp til djusbotten, jeg måtte få tak i en som kunne frakte meg opp.

Jeg ringte min gode venn Thomas, han var på hytta på tjelmen med familien,men sku hjem nå så han kunne kjøre meg opp etter at han hadde lagt ungene i halv 8 tiden ( Takk Thomas, du er kanon🙂, klokken 20 var vi i djusbotten og turen kunne starte. Jeg hadde med meg Milo på turen, og nå skulle vi klatre langt .

Jeg hadde aldri vært her før så veien var litt defus, men Rolf var i Nærheten og kunne følge meg i kikkerten, han ringte da jeg begynte på den verste stigningen og kunne fortelle hvor jeg skulle gå.

Etter 1.5 times marsj i noe eg vil kalle ekstremsportgåing nådde jeg toppen av Ravnafjell og ting begynte å gå seg te, nå skulle jeg holde meg til venstre av ravnafjell og inn mot kuufondalen, det tok ca 30 minutt og komme til tuppen av toppen hvor jeg kunne se ned på storavann, og det var helt tydlig at Rolf ikke tullet da han sa det var bratt ned dit, for jeg måtte lete etter en vei og komme meg ned, det var laaaangt ned og beina var som 2 geleklumper som risstet av frykt for å knekke sammen . Milo er en Amerikansk cockerspaniel som har mye jakt instinkter i seg selv om den er konvertert til en kosehund som helst ligger inne, men på fjellet våkner alle instinkter til live og han snuser seg frem til hver en fugl i området, at han skremte opp 100 ryper på turen tror jeg ikke er overdrevent !

klokka 22.30 er vi fremme ved leirplassen, jeg satte opp teltet der hvor Sjjf si gammle hytte sto tidligere, men nå skulle d soves .

04.45 våkner jeg av at det rissler i teltet, milo våkner samtidig og vi åpner inngangen og titter ut, det ser bra ut, litt vind men ingen nedbør for øyeblikketBilde

Vi går ut og ser oss litt om og legger en plan for dagen.

Bilde

Etter og ha inntatt en beskjeden frokost som 4-5 skiver fullkornbrød med sjokoladepålegg på er vi klar, kaffe fikk jeg ikke siden gassen lå igjen hjemme.( Typisk )

Vi tok ikke med oss noe, bare jeg og milo uten fiskutstyr eller kamera vandret opp fjellsiden rett sørvest for teltet, etter en klatreetappe flatet det seg ut og vi kom til fagravannet, her blåste det stikker og strå og vi vandret ned igjen etter en times tid.

Da vi kom ned igjen måtte vi fiske, vi startet litt på østsiden av teltplassen ved storavann, jeg var skeptisk for jeg hadde ikke sett et eneste vak og vannet gjekk med hvite topper grunnet rimelig sterk vind, jeg knyttet på en stor Elk-Hair caddis i str 8 og kastet ut hvor jeg såg en stein rett under vannflaten, PAANG sa det da flua landet, en vakker ørret glefset i seg flua omtrent før den hadde landet, og tilslaget var mer en skrekkopplevelse enn et erfarent rolig tilslag, men fisken satt og ble med inn🙂

Nå var jeg gira, første kastet i denne vinden og en flott 400grammer lå ved siden av meg, jeg dyppet flua i min “Drydip” for å imprignere den på nytt, gjorde et par blås på den å kastet ut på nytt, denne gang litt på oppsiden av denne steinen, 2 sekunder etter den landet spratt det opp enda en jækel, halvmeter i lufta 600 gramm🙂

Det viste seg fort at fisken hadde savnet vårfluer i dette vannet, for eg har aldri opplevd makan til vill  fisk, de hoppet nesten på land etter den stripete vårfluen min🙂

Etter et par timers  fiske og et uttalige fisker måtte vi roe oss ned, vi drog til campen og slappet av !

Bilde

Nydelige høyfjellsørret

Bilde

Rød og helt fantastisk på smaken .

Dagene fulgte etter med mye regn og en del vind, men d satte ikke noen demper på tur stemningen, vi var stadig ute og fartet på leit etter den store fisken.

Vi tok en ettermiddagstur rundt storavannet på sørsiden, veldig ulent terreng med bratte fjellsider gjorde dette utfordrende og ekstra tungt, men etter å ha kjempet oss frem kom vi endelig til enden av vannet, her renner det ut og ned til Øvrastølsvannet som igjen rennet ned til Hustveitstølen hvor jeg har bestemt meg for å ta neste tur, her går også tregrensa så det er muligheter for bålfyring ved jonehytta til turforeningen.

Bilde

Den påfallende kvelden gjekk i å samle sammen litt ved slik at jeg kunne få spist lit varm mat, det var begrensa med ved jeg fant, men noen gammle rester etter hytta lå fremdeles der, jeg fikk fyrt et bål i en gammel peis som lå gjemt under en svær steinblokk, oppå der satte jeg en risst og 2 gryter samt en kaffekjele, kvelden var reddet🙂

BildeBilde

Det ble oppkok av ørret i en gryte, Amerikansk gryterettpose i  den andre, og etter hvert endte alt oppi samme gryte, Fredriks høyfjellsgryte ble den døpt🙂

Etter maten var kaffen klar og jeg følte jeg var i himmelrike, gud for en følelse🙂

De neste dagene ble jeg ved vannet, jeg fisket og fotograferte og lekte med milo, været var hele tiden skiftende og vi benyttet oss av de fine stundene vi hadde🙂

Bilde

 

Bilde

Ikke det beste bildet, men mørket kom og kom og kontrastene ligeså. BildeBilde

 

 

 

 

 

BildeBilde

 

Onsdags kveld var fabelaktig fiskemessigt, jeg hadde funnet en fantastisk langside med uttalige stamplasser og vinden var bortevekk, jeg drog 10-12 ørretter på over kiloen, den aller største var 53cm og jeg tipper 1.5 kg, alle disse ble fisket etter solnedgang å fikk svømme videre .

Dagen etter var jeg tom for mat, jeg knassket i meg det siste jeg hadde av brød og startet hjemmover turen, jeg brukte 1.5 time til djusbotten og 3 timer til åbødalen🙂

 

Nå går neste tur allrede på søndag, da har jeg med meg en kamerat fra hgsd og vi vil da starte turen fra Hustveit og opp til Hustveit stølen hvor vi vil bruke hytta til foreningen, turen vil så gå videre inn til storavann og videre innover vidda, turen er planlagt å vare ca 1 uke🙂

Categories: Ørret, Bøker, Canon 7D, fiskeplasser, Fluefiske, Flyfishing, Flyfishing and Photo, Høyfjells fiske, Landscape, Milo, Sauda, Trout, Tur rapport, Utstyr | 3 kommentarar

Innleggsnavigasjon

3 thoughts on “Fisketur på det Lokale Høyfjellet !

  1. Jonas Lundh

    Ser ut att ha varit en härlig tur, man börjar nästan längta tillbaka till Norge ;P

Legg att eit svar

Blogg på WordPress.com.

